2010. május 29., szombat

Én

Narcissus átváltozása. Sokféle gondolat rajzik ezzel a képpel kapcsolatosan a fejemben. Bár Dalíért (már) nem nagyon rajongok, ezt a festményét kedvelem. Hogy a triviális részét letudjam az elején, azért is szeretem, mert szép. De ami jobban megfog az az, hogy egy egyszerű témát mennyire komplexen lehet értelmezni, visszaadni. 
A mitológiai Narcissus története közismert: a szép ifjú addig nézegette szerelmesen önmaga tükörképét a tó vízében, míg éhen és szomjan halt. Néztem, hogy például Caravaggionak is van egy Narcissus-os képe, egy víztükörben önmagát néző fiú. Nem magyarázza túl – mindenki tudja, miről van szó.  Dalí festményében a téma „feldolgozásának” egyedisége tetszik: ahogy inkább csak reflektál a történetre, a képen a már megkövült Narcissust látjuk. Illetve ugyanazon a képen megismétli a motívumot, amivel értelmezi a történetet: a kéz az ego szimbóluma, a hangyák a halálé, a tojás a születésé. Az én önzése önnön halálához és egyben valami új születéséhez vezet? A tojásból egy nárcisz bújik elő, mely a mitológia szerint a fiú halálának helyszínén bújt először ki a földből (született meg). Narcissusra végül is csak a virág utal, hiszen őt magát a képen nem látjuk.
És akkor Dalí személyes motívumairól még nem is beszéltünk, de ettől most el is tekintenék.

Ez talán belemagyarázás, de az jutott eszembe, hogy érdekes, hogy míg a középkor festői arra használták a mitológiát, hogy a tabunak számító testiséget ábrázolják, megismerjék a test (ábrázolásának) sajátosságait, addig Dalí a pszichoanalízis hajnalán egy olyan mitológiai alakot ábrázol, ami az önmagunk felé fordulást is jelképezhetné. (A nárcizmus szó egyébként Sigmund Freud találmánya.) Ezen a gondolatot követve szintén érdekesen értelmezhető a kép szimbólumrendszere. A túlzott önelemzés „megkövüléshez” vezethet, ha az ember a saját belső történéseit elébe helyezi a való életnek elfelejt élni. Másrészt, ha az ember az állandó mókuskerékből kiszállva megpróbálja jobban megérteni magát, az érzéseit, egy tudatosabb, érett személyiség megszületését teszi lehetővé.
Egyben érdekes üzenete lehet ennek a mitológiai történetnek a mai kor emberének is. A „mert megérdemled” filozófia, magunk kényeztetése, istenítése ugyanoda vezethet, ahova Narcissus végzete, lelkünk önmaga imádatában végül éhen hal. Akármennyire is hisszük, hogy csak az lesz a mienk, amit mi adunk meg magunknak, ha meg tudnánk feledkezni arról, hogy mi mindent érdemlünk meg és képesek lennénk mások felé fordulni, talán többet kapnánk, mint amennyit mi tudunk adni magunknak.

3 megjegyzés:

Navigátor írta...

Narcizmus-önismeret-önértékelés. Nehéz a határokat meghúzni, illetve dehogy. Logikusan tudjuk hogy mi a különbség, és persze a narcizmus egyfajta negatív előjellel megélt érzés - hiszen büntetve is van mitológiailag. Mégis fontos az hogy az ember szeresse önmagát, ismerje meg önmagát. Ha magamat ismerem, ha magamat megszerettem, ha magammal megbékültem, akkor vagyok képes előre lépni, akkor vagyok képes teljes életet élni. Ha beteges ez, akkor persze halálos - kővé dermed a személyiség. Ha azonban egészséges akkor tudom hogy mi vagyok, mire és kire van szükségem. Az én akkor én lesz, szuverén és önálló. Nem tudom, nekem ezt nem ez a festmény mondja elsődlegesen, Dalival egy kicsit furcsán vagyok én is, de a narcizmus persze az nagyon is Dali:)

Unknown írta...

Kedves Colette,

itt írok, mert máshol nem találtam rád elérhetőséget. Nagy kedvencem a blog, most fedeztem csak fel, remélem, nem egy csontvázat találtam :)

Szeretnék tanácsot kérni, érdekel a művészettörténet, persze csak hobbyként. Szeretnék könyvet venni - melyiket tanácsolnád, olyasmit szeretnék, ahol korabeli történetek (esetleg pletykák az adott festőről, a korról :D) is vannak, nem csak maga a műelemzés.

Előre is köszönöm a választ!

U.I.: a Te blogod hatására összejárom az összes Bp-i képtárt, galériát, akkora kedvet hozott! :)

Üdv,
Moncsi

Colette írta...

Szia Moncsi,

Örülök, hogy tetszik, bár igazából, jó ideje nem írtam ide. A művészettörténet továbbra is hobbim, és rendszeresen járok kiállításokra. Igazából nagyon sok helyről szerzem az infot, van hogy egy-egy festőről olvasok (Taschen-könyvek), vagy egy korszakról írt könyvet. Ha ajánlani kellene, nekem Gombrich A művészet története című könyv (antikváriumból!) a kedvencem, ha csak nagy vonalakban szeretném elhelyezni az adott művészt a művészet történetében. Nekem az elsődleges forrás mindig az audioguide vagy egy vezetett séta az adott kiállításon. Egyébként rendszeresen elmegyek olyan kiállításokra is, akit korábban nem ismertem, vagy épp kortárs művész (néha ijesztőnek tűnik, legalábbis nekem, de nagyon jók vannak). Hosszabb távon ha belefér, Bécset is ajánlom, nagyon sok remekművük van, relatíve elérhető távolságban.
Egyébként egy-egy könyv csak kapaszkodót ad, a művészet történetének megismerése hosszú távú projekt szerintem, de nekem mindig nagy örömet okoz :)

Sok örömet kívánok neked is,
Üdv, Colette