2010. május 4., kedd

Kőből van a szíve

Rodin is egy jól ismert név, populáris választás. A Gondolkodó, a Csók, Calais-i polgárok... De csak azért mert "triviális", még érdemes szót ejteni róla. 


Lehet, hogy nem is Rodin a meghatározó ebben az alkotásban? Lehet, hogy a márvány? Vagy az impresszionizmus lenyűgöző fényjátéka? Maga a jelenet? Milyen érdekes anyag a carrarai márvány... puhának tűnő anyaga, színe, fénye elkábítja az embert és azt hiszi, hogy amit lát: test-meleg, lágy és gyengéd. Milyen cselesen lehet szerkeszteni és megvilágítani több tíz kiló követ, hogy  az meghitt legyen. Micsoda mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az ember az intim  kompozíciót nézve az alkotás részének érezze magát és ne "voyeur"-nek.


Rodin Csókja, nekem: hódolat a Nőnek. Gyengéd hódolat, mely  egyrészt benne van az ábrázolt pillanatban, másrészt magában a  formában. Mintha a szobrász maga lenne a megformált férfialak is egyben...

Nincsenek megjegyzések: