Kezdek rájönni, hogy nem is olyan egyszerű ez az egy festmény dolog. Egyrészt mert nagyon szeretem az épületeket is, és amikor találok mondjuk egy ilyen Hundertwassert, akkor képtelen vagyok csak a festményeknél maradni....
Nem beszélve arról, hogy erről rögtön eszembe jut Gaudí, és akkor rögtön átnevezhetem a blogot: egy épület egy napra. Na de: Hundertwasser. Ezeket a képeket már láttam korábban is, csak nem tudtam, hogy így hívják az építészt, sőt nem is gondoltam arra, hogy ez építészet, csak olyan jópofa volt. Mígnem a Szépművészeti Múzeum ide nem hozta a Hundertwasser kiállítást. (Ezúton is köszönöm a Szépművészeti Múzeumnak, az elmúlt években nagyon színvonalas kiállítások voltak/vannak náluk.)
Wiki: Hundertwasser építészete az organikus építészethez tartozik, melyet leginkább Antonio Gaudíéhoz lehet kötni. Jelentős filozófiai hitvallás van építészete mögött, mellyel az embert vissza akarja részben téríteni a természethez. Nagy hatással volt rá a bécsi szecesszió építészete is. (Itt van a kutya elásva, azt hiszem.)

A transzautomatizmus Hundertwasser azon elmélete, miszerint az egyenes vonal “istentelen és erkölcstelen”. Szerinte mint emberek elvesztettük összeköttetésünk a természeti geometriával, és dobozszerű otthonokba kényszerítjük magunkat. Hitt a vonal és forma “folyékonyságában”, s ez jellemezte építészeti és festészeti stílusát is.
Úgy látszik én ösztönösen transzautomatista vagyok, bár ezt sose tudtam magamról: sosem érdekelt, hogy mit kellene látnom, vagy mit látok egy képen, hogy az mitől művészet... mindig is az volt a fontos, hogy milyen érzést vált ki belőlem. Talán ezért sem áll közel hozzám a keresztény festészet, ahol tudnom kell, hogy mi az üzenet, sokkal inkább az impresszionizmus, vagy mint megtudtam a transzautomatizmus... És jó érzéssel tölt el, hogy nem kell értenem, elég az, amit magamtól érzek.
Szóval akkor legyen itt néhány kép, amit hagyhatunk, hogy maguktól hassanak:
Fantasztikusak a színeik és szabad vonalvezetésük...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése