2009. október 7., szerda

Iskolapélda

A Mona Lisa szerintem az iskolapéldája a művészetnek. Mindenki, minden kétséget kizáróan tudja, meri állítani, hogy a Mona Lisa művészi. (Éppen ezért is, csak szép lehet.) Aki eljut a Louvre-ba, ha mást nem is, de a Mona Lisát megnézi. Én is megnéztem. De semmi varázslatosat nem találtam benne. Ott lóg a falon még egy csomó L. Da Vinci, amelyeket szerintem viszont
észre sem vesznek az „átlagos” látogatók (turisták…). Mondjuk engem sem ragadtak meg…. A magam részéről, pedig nem vagyok grafika-rajongó, a rajzait jobb szeretem. Nagyon finom vonalvezetésűek, tiszták, ugyanakkor erőteljesek… A festményei nem igazán tetszenek, sem színeiben, sem formáiban, sem témáiban. Valószínűleg ez amiatt van, hogy L. Da Vinci kora, és így ábrázolás technikája és témaválasztása annyira messze van a mai kortól.

Ott tartottam, hogy iskolapélda. „Mi a Mona Lisa titka?” Folyamatos kutatási téma. A mosolya, a személye, a rejtett festékrétegek… Miért van titka? Miért nem mindegy, hogy kit ábrázol a kép, hogy hogyan festette meg eredetileg? Önmaga portréja talán? Mit ábrázol a táj? Miért nincs rajta ékszer? Min mosolyog? Terhes volt? Kihívó? Szomorú?

Érdekes, hogy ahhoz, hogy értékelni tudjuk, ennyire mélyen kutatnunk kell. Hogy érthessük, mi van a képen. Itt egy érdekes cikk: http://www.sulinet.hu/tart/cikk/ai/0/20565/1. A titka a festés technikájában rejlik, az ábrázolás technikájában, a modell személyében, a mosolyában… Magától miért nem szól? Talán ez az, ettől titokzatos, hogy magától nem szól… Tény, Caravaggio vagy Schiele is személyesebb, ha „kutatjuk”. Az igazi szeretethez és elismeréshez valószínűleg a megismerésen keresztül vezet az út. Igen, a Mona Lisa a művészet iskolapéldája. Hogyan tanuljuk meg megismerni, szeretni a festményeket.

És akkor elgondolkodom. Monet-ért miért rajonganak ennyien? Miért szeretik? Csak mert felismerik? Mert szép? Abban áll csak a művészete, hogy megújította az ábrázolás technikát? De közel van ehhez a témakörhöz az Art Nouveau is. Művészet, mert újszerű… A modern festészet kihívásaiba nem is merek belegondolni… Da Vinci nagyobb művész, mert mélyebb rétegeket vitt a festészetbe? Vagy Monet nagyobb művész, hogy több embert érint meg? Mi vagyunk sekélyesek, hogy néhány színes pamaccsal le lehet minket venni a lábunkról, főleg ha még úgy is vehetjük, hogy mi művészetkedvelők vagyunk, hiszen szeretjük Monet, ismerjük Da Vinci-t? Jó, Veronese nem mond semmit, de ez már hadd legyen szubjektív vélemény?
A Mona Lisa azért művészet, mert ennyire messzire visz?

2 megjegyzés:

Navigátor írta...

Nem tudom, valamit tudhatott Da Vinci is, illetve számára is lehetett valami titka ennek a képnek, hiszen még Franciaországba is magával vitte.

Piszke írta...

Miért? Miért szeretjük egyiküket, és legyintünk a másikra? Nem hiszem, hogy túl mélyen kellene elemezni a jelenséget. Egyszerűen az ízlés a titok. Nekem ez, neked az, másnak meg más.
Gondolj a könyvekre. A zenére. Az a jobb, művészibb, értékesebb, amit te szeretsz, vagy az, amit én? Neked a tiéd, nekem az enyém. Bár lehet, hogy tudományos elemzés után kiderülne, hogy a tiéd harmonikusabb, az enyém meg részletesebb.
Nem ez a lényeg, hanem hogy nekünk mit ad.