2010. augusztus 20., péntek

Ki sikolt?

Érdekes ez a festmény. Igazából a depresszióról olvastam egy cikket, amikor hirtelen bevillant ez a kép. De mit írjak róla? Mennyire kifejezi az ember rémületét, bla-bla-bla? Olvasgattam róla, és egyre érdekesebbé vált. Két dolog rémlett, az egyik, hogy ellopták. Mint kiderült kétszer is, mindkétszer meglett. De itt már jön az érdekesség rész. Az M&M's csokigolyógyár kétmillió csokigolyót ajánlott fel a nyomravezetőnek. Ez aztán marketing! De aztán tovább olvastam, és hát nem csak az M&M's használta ki a kép ismertségét, de a Simsons család is meglovagolta, politikai kampányokhoz használták, illetve maga Andy Warhol is "feldolgozta". Ja és persze a Sikoly című filmben, és a Halloween maszkként is megjelenik. Vajon ilyen alkalmakkor Munch sikolt vagy mosolyog odafenn?

A másik dolog, amire emlékeztem, hogy Munch élete nem volt könnyű, pontosabban sem az ő, sem családja mentális egészsége nem volt tökéletes. Ennek ellenére az inspirációt illetőleg a következőket írta:  Két barátommal sétáltam egy úton, naplemente volt, amikor az ég hirtelen vérvörösre változott, megálltam, fáradtnak éreztem magam és a korlátnak dőltem: vér és tűznyelvek voltak a kékesfekete fjord és a város felett. A barátaim továbbsétáltak, én pedig ott álltam reszketve az aggodalomtól és egy végtelen sikoltást érzékeltem, mely végigfutott a természeten... Szóval ez mégsem a lélek fájdalmáról szól?

Ezt írja a wiki a stílusáról: Edvard Munch az expresszionizmus egyik első képviselője volt. (...) A plein air foglalkoztatta. (...) Németországi tartózkodása alatt egyértelműen vezető egyénisége lett a szecessziós mozgalomnak. 1907 után művészete gyökeresen megváltozik, lecsillapodik. Stilizáltabb lett és megjelentek festményein az impresszionista jegyek. Edward Munch stílusa stílizáló, dekoratív, szecessziós vonalvezetésű lett. Művészetének formaelve, szimbolikája nagy hatással volt a kor szecessziós festőire.
Ez azért elsőre meglepett, de ahogy elkezdtem nézegetni a festményeit az lepett meg igazán,  hogy mennyire nem "ismert", pedig művészete nagyon is komplex. Talán az idézett leírás még le is egyszerűsíti a dolgokat. Festményeit nézegetve, hol Manet, hol Hodler, hol Klimt jutott eszembe,  de még említhetnék néhányat. Sőt igazából jobban megnézve a Sikolyt, színvilágáról Monet Impressziója, színeiről, vonalvezetéséről pedig Van Gogh stílusa jut eszembe. Megkockáztatnám, hogy ha a XX. század első felének festészetét egy festő műveivel lehetne csak bemutatni, erre legjobban talán Munch lenne ideális választás.



(Video by pelimencheta)

Örülök, hogy "belebotlottam"...

PS:

Nincsenek megjegyzések: