2009. október 26., hétfő

Simply the best

Nem is értem, hogy nem írtam még Michelangeloról. Michelangelonál egyszerűen nem érdekel, hogy mitől jó. Úgy ahogy van jó, és kész.

Szobrász, festő, építész, és állítólag a lírában is alkotott maradandót. Azt írja a wiki, hogy "művészete eltér kora, a reneszánsz virágkorának művészetétől: hiányzik belőle az a harmónia, derű, elegancia, amely Leonardo Da Vinci vagy Raffaelo műveit jellemzi. Különc, magányos, önmarcangoló személyisége, amely állandó harcban állt önmagával és a világgal, arra késztette, hogy keserűségét szobraiban, verseiben örökítse meg ma is borzongató erővel. Alakjai általában tragikus hősök, akik a művészhez hasonlóan korlátaik közül igyekeznek kitörni." Borzongató erővel. Igen, az erőt mindenképpen érezni, ha nem is borzongató, inkább átható, áradó, lenyűgöző. Derű - hát az valóban nem jellemző. De a harmónia - szerintem az abszolút.
Az erő talán abból is ered, hogy Michelangelo preferálta a férfialakok ábrázolását. És hála a reneszánsz vívmányainak - valós, anatómiai alapokon nyugvó, szép formákat faragott szoborba vagy festett meg. David kézformája egyszerűen tökéletes. S ha belegondolunk, hogy kvázi tervezés nélkül, csak kibontotta a kőből a formát - akkor még lenyűgözőbb.


Az építészet, s főleg a templomok terén gótika rajongó vagyok. De a Szt. Péter Bazilika, Michelangelo kupolájával nagyon látványos. És bár nem tudom egyértelműen, hogy a belső térben mi az ő keze munkája (persze, a Piéta) - bizonyára a vezetése alatt továbbépülő bazilika interiőrjén is hagyott nyomot.

Maradva a templomoknál, de visszatérve a szobrokhoz: azt sem tudom megmagyarázni, hogy miért kellett megkeresnem Mózes szobrát Rómában - de egyszerűen muszáj volt. Egy esős novemberi délutánon. A cipőm már át is ázott, éhesek voltunk - de a beteljesülés, amikor ott álltam a szobor előtt: Igen! És talán ez a fajta kisugárzás is hozzájárul ahhoz, hogy a Szent Péter bazilika az lehet, ami. (megj: Mózes szobra a S.Pietro in Vincoliban van)

És akkor még a Sixtusi-kápolnáról, Ádám teremtéséről még szó sem volt. Nem tudom, mitől jó. Érdekes a pasztel színhasználata. Mágikus az érintés, Isten nem ér Ádámhoz, de valahogy mégis.

Pont mint Michelangelo többi műve, illetve festménye - nem egyértelműen szépek, de azért mégis. Rómában járva az ember lépten nyomon Michelangeloba botlik, de nem szembesül vele igazán. S csak azt veszi észre, hogy beférközött a lelkébe, tudatába. Mélyen. Annyira, hogy először Leonardoról kellett írnom, hogy felfedezzem Michelangelot. Hogy szeretem.

Nincsenek megjegyzések: