Ezt a bejegyzést a szintén a Szépművészeti Múzeum egy kiállítása inspirálta. Elárulom, a metrón utazva nézegettem Hodler képeit, melyekkel a kiállítást reklámozták, s mikor már sokadszorra láttam őket, elkezdtek érdekelni. Ez is egy olyan kép, amit egy plakáton láttam először. Hodler egy ismert műve: a Nappal.

A kultura.hu-ról (saját kommentekkel):


Szóval ez az "elmélete" a festészetének. És a titka: szerintem a részletekben rejlik. Összességében ez a képet nem találom, találtam szépnek, de valamiért mégis vonzott. És amikor a kép előtt álldogáltam, akkor vettem észre azokat a rejtett szépségeket, ami talán "tudatalatt" vonzhatott. Ezeket a részleteket emeltem itt ki. Az egészben "feloldó" részletek hatnak, de csak odafigyelve tűnnek elő. Hodler festői tízparancsolatához tartozik a háttér, a természet síksszerű ábrázolása, és a körvonalak hangsúlyos szerepe. Ezek azt hiszem mind különlegessé teszik a képet: kiemelik a lényegi motívumot, a mondanivalót és a szépséget.
Az igazat megvallva, végül csak a nagyalakú vásznai tetszettek. Sem önarcképei, sem tájképei nem kerültek közel hozzám, haldokló feleség ciklusa pedig végképp nem. De az az 5-6 "valódi" szimbolista festmény megérte...
És hogy meglegyen a művészettörténeti háttér is: Ferdinand Hodler svájci szimbolista. A szimbolista festők elutasították a realizmust; úgy vélték, a festményeknek gondolatokat és lelkiállapotokat kell közvetíteniük, nem pedig csak egyszerűen lemásolniuk a látható világot. Stílusuk az ékszerszerű gazdagságtól a fakó szerénységig váltakozott, de mindannyian a másság érzetének a megjelenítését tűzték ki célul. Népszerűek voltak a vallási és mitológiai témák; az erotika, a halál és a bűn ábrázolása is gyakran előfordult.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése