2012. november 3., szombat

MoMA - Jackson POLLOCK




Ezt a festményt is láttam. Vagy egy másik ilyet. És megint itt a kérdés: ez művészet? Mitől az? Ezek a modern képek mindig zavarba hoznak. Persze ettől még tetszik. 

Itt egy néhány sor abból a cikkből amit találtam Pollockról:
"A Manhattan művésznegyedéből Long Island vidéki környezetébe telepedett Jackson Pollockot (1912-1956) az absztrakt expresszionista festészet programadójaként tartja számon a művészettörténet. Az 1940-es években kibontakozott iskola az első olyan irányzat volt a modern amerikai festészetben, amely nemzetközi szinten is jelentős hatást fejtett ki. Pollock 1943 és 1952 közti alkotói szakaszában óriási méretű – néha közel tízméretes – vásznait a földre fektette és a festéket elhíresült „csurgatásos technikájával” (drip technique) vitte föl rájuk. A módszerrel olyan festményeket produkált, melyeknek nincs hagyományos értelemben vett teteje, alja, oldala vagy középpontja. Pollock festményeihez többen kerestek már értelmezési keretet a természet formavilágában és működési logikájában, de maga az alkotó sem idegenkedett az utóbbira célzó kijelentésektől. Richard Taylor, a University of Oregon fizikusának elmélete annyiban hoz újat, hogy szerinte a Long Island-i festő képein a természetben is – de nem kizárólag ott – fellelhető fraktálok, azaz önhasonló alakzatok figyelhetők meg.A káosz-elmélet fogalomkészletéhez tartozó fraktálok olyan mintázatok, melyek saját magukon belül, alacsonyabb szerveződési szinteken is megismétlődnek. A fogalmat Benoît Mandelbrot lengyel származású matematikus 1975-ben dolgozta ki." (forrás)

Érdekes, hogy a görögök is a természetben fellelhető matematikai arányokhoz kötötték a szép fogalmát...  De lehet, hogy mindössze én vagyok a matematika "megszállottja"...

Nincsenek megjegyzések: