Ezt a festményt is láttam. Vagy egy másik ilyet. És megint itt a kérdés: ez művészet? Mitől az? Ezek a modern képek mindig zavarba hoznak. Persze ettől még tetszik.
Itt egy néhány sor abból a cikkből amit találtam Pollockról:
"A Manhattan művésznegyedéből Long Island vidéki környezetébe
telepedett Jackson Pollockot (1912-1956) az absztrakt expresszionista
festészet programadójaként tartja számon a művészettörténet. Az 1940-es
években kibontakozott iskola az első olyan irányzat volt a modern
amerikai festészetben, amely nemzetközi szinten is jelentős hatást
fejtett ki. Pollock 1943 és 1952 közti alkotói szakaszában óriási méretű
– néha közel tízméretes – vásznait a földre fektette és a festéket
elhíresült „csurgatásos technikájával” (drip technique) vitte föl
rájuk. A módszerrel olyan festményeket produkált, melyeknek nincs
hagyományos értelemben vett teteje, alja, oldala vagy középpontja.
Pollock festményeihez többen kerestek már értelmezési keretet a
természet formavilágában és működési logikájában, de maga az alkotó sem
idegenkedett az utóbbira célzó kijelentésektől. Richard Taylor, a
University of Oregon fizikusának elmélete annyiban hoz újat, hogy
szerinte a Long Island-i festő képein a természetben is – de nem
kizárólag ott – fellelhető fraktálok, azaz önhasonló alakzatok
figyelhetők meg.A káosz-elmélet fogalomkészletéhez tartozó fraktálok olyan
mintázatok, melyek saját magukon belül, alacsonyabb szerveződési
szinteken is megismétlődnek. A fogalmat Benoît Mandelbrot lengyel
származású matematikus 1975-ben dolgozta ki." (forrás)
Érdekes, hogy a görögök is a természetben fellelhető matematikai arányokhoz kötötték a szép fogalmát... De lehet, hogy mindössze én vagyok a matematika "megszállottja"...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése