2017. június 21., szerda

Jákob álma, az én álmom...

Jákob álma:
„És jutott egy helyre, ahol meghált, mivelhogy a nap lement. Vett egyet annak a helynek kövei közül, és feje alá tette, és lefeküdt azon a helyen. És álmot látott: Íme egy létra volt a földön felállítva, melynek teteje az eget érte, és az Isten angyalai fel- és alájártak azon. És az Úr állt azon, és szólt:
- Én vagyok az Úr, Ábrahámnak, a te atyádnak Istene és Izsáknak Istene; ezt a földet, amelyen fekszel, néked adom és a te magodnak (= utódaidnak). És a te magod olyan lesz, mint a földnek pora, és terjeszkedsz nyugatra és keletre, északra és délre, és tebenned és a te magodban áldatnak meg a föld minden nemzetségei. És ímé, én veled vagyok, hogy megőrizzelek téged valahova mész, és visszahozzalak e földre; mert el nem hagylak téged, míg be nem teljesítem, amit néked mondtam” (I.Móz. 28:11-15).

Az én álmom:
Rövidebb: eljutni a Pradoba (Madrid) :)

A festmény Ribera: Jákob álma

Riberát bár névről ismertem, nem állt úgy igazán közel a szívemhez. Eddig :) 

"Tisztességes" kis festmény egyébként: pontosabban egész nagy. Harmonikus látvány, bibliai téma, kiegyensúlyozott színek, szépen kidolgozott formák. Egy "átlagos" festmény. Szép felhő. Sárgás-fehér, helyenként rózsaszínnel árnyalva. 

Persze mivel a könyvekből ismertem, közelebb mentem és el is olvastam a kis infó táblát, ami a fenti bibliai történetet ismertette röviden.

És akkor!!! Egyszercsak nem csak Jákob látta meg az angyalokat, hanem én is! Hihetetlen, de a felhő bidres-bodros kis habjaiban angyalok rajzolódtak ki. De amíg nem tudod, nem látod! Döbbenetes. (A Prado honlapján meg tudod nézni)
És ez az, amin mindig el tudok ámulni. 378 éve volt egy fickó, aki ezt az egészen zseniális ábrázolást kitalálta... Mert hogy számítógéppel már mit meg nem lehet oldani, az egy dolog, de hogy olajjal, vászonra, ecsettel... Kalapot le! :)

Nincsenek megjegyzések: